Onze ambassadeurs hebben meer dan 100 Agile verbeteringsideeën ingediend. Al deze ideeën hielden een bijzondere meerwaarde in voor de zelfstandigen of voor onze instelling. 5 ervan vielen onmiddellijk op en werden snel ingevoerd, of zullen binnenkort worden ingevoerd.
Automatisering van de overdracht van sommige gegevens
Probleem
De financiële gegevens van de zelfstandigen die door de FOD Financiën gekend zijn, worden niet automatisch naar onze dienst Eerlijke concurrentie doorgestuurd. Onze medewerkers verliezen veel tijd met het opvragen van deze gegevens.
Oplossing
Een automatische stroom genereren dankzij een partnerschap met de FOD Financiën.
Versterking van de tweetaligheid
Probleem
De taalbarrière belemmert soms de goede samenwerking binnen de diensten.
Oplossing
Initiatieven ontplooien om de tweetaligheid van onze medewerkers te versterken en hen aan te moedigen een andere landstaal te (durven) spreken:
Een systeem van duoleren,
Conversatietafels,
De verspreiding van een lijst met veelgebruikte technische woordenschat.
Netwerk van taalexperten
Probleem
Sommige zelfstandigen beheersen de nationale talen onvoldoende om hun dossier te bespreken. Zij zouden beter geholpen kunnen worden als we met hen in hun moedertaal zouden kunnen communiceren.
Oplossing
Een vrijwilligersnetwerk van medewerkers ontwikkelen die een vreemde taal kennen, om zelfstandigen te helpen die onze officiële landstalen niet goed kennen.
Verduidelijking van de kennisgevingen aan de zelfstandigen
Probleem
De eerste pagina van de kennisgeving van de pensioenbeslissing is onduidelijk en kan verwarrend zijn voor toekomstige gepensioneerden, vooral als er verschillende beslissingen met verschillende ingangsdatums zijn. De dienst Pensioenen krijgt regelmatig telefonische oproepen van zelfstandigen die de kennisgeving niet begrijpen. Een gelijkaardig verbeteringspunt geldt voor kennisgevingen voor de zelfstandigen met een buitenlandse loopbaan. Ook hier zou het aanpassen van de kennisgevingen tot verduidelijking leiden.
Oplossing
Op de eerste pagina van de kennisgevingen de belangrijkste informatie samenvatten: of het pensioen betaalbaar is, de ingangsdatum(s), het bedrag, het toegepaste percentage (alleenstaande of gezin) en de reden.
Online formulieren op de website
Probleem
Zelfstandigen moeten nog vaak documenten op papier invullen om een beslissing van ons te krijgen. Dit zorgt voor een aanzienlijke papierstroom.
Oplossing
Online formulieren voorzien om de papierstroom te verminderen, maar ook om de gebruiksvriendelijkheid voor de zelfstandigen te verhogen.