Ons “Happy Independent’s Year”

Ons "Happy Independent's Year"

De zelfstandigen in de bloemetjes zetten voor het 50-jarig bestaan van hun statuut

 

In 2018 blies het sociaal statuut van de zelfstandige 50 kaarsjes uit! Voor het RSVZ was dit een uitgelezen kans om terug te blikken op alles wat al is verwezenlijkt om de sociale zekerheid van de zelfstandigen vorm te geven. Het was tegelijkertijd de gelegenheid om het ondernemerschap te promoten en om dankzij het interactieve #IMPROVER-platform over toekomstige verbeteringen na te denken. Zes maanden lang kon iedereen zijn/haar ideeën rond de sociale zekerheid van de zelfstandigen indienen en delen.

 

2018 was een jaar vol festiviteiten en acties voor de zelfstandigen, die door de verschillende partners van het sociaal statuut werden georganiseerd: het RSVZ, het Kabinet van de Minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO's, Landbouw en Maatschappelijke Integratie, de socialeverzekeringsfondsen, de verschillende zelfstandigenorganisaties, de Directie-generaal Zelfstandigen van de FOD Sociale zekerheid,….

 

Het RSVZ coördineerde de “Happy Independent’s Year”-campagne. Het hele jaar door werden de campagne en het #IMPROVER-platform in de kijker gezet via een website, sociale media en evenementen. Een terugblik op enkele opvallende cijfers uit dat jaar:

 

  • 486: Aantal aanwezige genodigden op de academische openingsavond in Bozar, in aanwezigheid van Zijne Majesteit de Koning en de beleidswereld.

 

  • 1024: Aantal volgers op de verschillende sociale media accounts. Tijdens de campagne werden de zelfstandigen en de partners zo op de hoogte gehouden van de verschillende acties.

 

  • 50: Aantal ambassadeurs van de campagne. Deze vijftig zelfstandigen kwamen uit alle sectoren van de Belgische ondernemerswereld en waren het gezicht van de campagne, zowel op de website als op sociale media. Bekijk al de video's op Youtube.

 

  • 106.133: Aantal bezoekers op de campagnewebsite van “Happy Independent’s Year”. Daar vond je onder meer:
    • alle acties van de partners voor de campagne,
    • een gedetailleerde tijdslijn over de evolutie van het sociaal statuut,
    • het #IMPROVER-platform,
    • nieuws over de sociale zekerheid van de zelfstandigen.

 

  • 1700: Aantal stemmen op het #IMPROVER-platform. Via dit platform op de campagnewebsite konden burgers ideeën voorstellen om het sociaal statuut van de zelfstandigen te verbeteren. Iedereen kon er ook voor zijn of haar favoriete idee stemmen. In totaal ontvingen we 40 ideeën en de 15 meest gelikete ideeën werden voorgelegd aan Denis Ducarme, minister van Zelfstandigen, om die verder te onderzoeken. Een ervan, het vaderschapsverlof voor zelfstandigen, is intussen werkelijkheid geworden.

 

  • 125: Aantal zelfstandigen op de afterworks die in het kader van de campagne werden georganiseerd. Dit waren mogelijkheden om te netwerken en geïnspireerd te raken door het boeiende parcours van de ambassadeurs bij de campagne.