Het RSVZ maakt deel uit van het Federaal Netwerk Klachtenmanagement en Klantgerichtheid. Ondertussen registreert en behandelt het RSVZ al 10 jaar alle klachten die het ontvangt. Bovenop het verslag dat jaarlijks aan het Federaal Netwerk wordt gestuurd, ontvangt elke directie van het RSVZ de klachten en bijhorende antwoorden om hieruit te leren en eventuele acties uit te werken. De verschillende directies houden de klachtendienst hiervan op de hoogte.
De klachten kunnen worden onderverdeeld in categorieën (types):
Enkele cijfers van 2018
Op een totaal van 135 klachten:
Belangrijk om op te merken: in totaal waren er slechts 69 klachten ontvankelijk en 27 gegrond.
De dienst Pensioenen ontving 56 consultatie- en informatievragen van de Ombudsman Pensioenen. De klachtendienst werd hiervan op de hoogte gebracht zoals bepaald in het samenwerkingsprotocol.
Het RSVZ ontving 6 klachten via de Federale Ombudsdienst. In 2018 opende de Federale Ombudsdienst 7 nieuwe ontvankelijke klachten ten aanzien van het RSVZ. De klachtendienst werd op de hoogte gesteld overeenkomstig het samenwerkingsprotocol.
Tot slot werd ter verbetering van het klachtenbeheer en de klantgerichtheid van het RSVZ de monitoring van het klachtenbeheer geoptimaliseerd en het project Commissie voor Vrijstelling van de Bijdragen uitgewerkt.